چه یک تیم کوچک را مدیریت کنید و چه در راس یک شرکت بزرگ باشید ، موفقیت شما و موفقیت شرکت شما به تصمیم گیری صحیح شما بستگی دارد – و از تصمیمات اشتباه درس می گیرید.

برای کمک به تصمیم گیری سودآورتر از این مراحل فرآیند تصمیم گیری استفاده کنید. هنگامی که یک فرایند تصمیم گیری رسمی را روی کار می آورید ، بهتر می توانید از تصمیم گیری عجولانه جلوگیری کرده و با تحصیلات بیشتری تصمیم بگیرید.

فرایند تصمیم گیری تجاری یک فرآیند گام به گام است که به متخصصین امکان می دهد تا با سنجیدن شواهد ، بررسی گزینه ها و انتخاب راهی از آنجا مشکلات را حل کنند. در پایان ، این فرآیند تعریف شده فرصتی را برای بررسی صحیح تصمیم گیری فراهم می کند.

مراحل فرآیند تصمیم گیری

اگرچه تغییرات جزئی کمی در چارچوب تصمیم گیری وجود دارد که در اینترنت وجود دارد ، در کتابهای درسی کسب و کار ، و در سخنرانی های رهبری ، متخصصان معمولاً از این هفت مرحله استفاده می کنند.

تصمیم را مشخص کنید

برای تصمیم گیری ، ابتدا باید مشکلی را که باید حل کنید یا سوالی را که باید به آن پاسخ دهید ، شناسایی کنید. تصمیم خود را به روشنی مشخص کنید. اگر مشکل را برای حل اشتباه شناسایی نکنید ، یا اگر مسئله ای که انتخاب کرده اید خیلی گسترده است ، قبل از اینکه حتی از ایستگاه خارج شود ، قطار تصمیم را از مسیر خارج می کنید.

اگر می خواهید از تصمیم خود به هدفی خاص دست پیدا کنید ، آن را قابل اندازه گیری و به موقع قرار دهید تا به طور قطع بدانید که در پایان روند به هدف رسیده اید.

اطلاعات مربوطه را جمع آوری کنید

وقتی تصمیم خود را شناسایی کردید ، وقت آن است که اطلاعات مربوط به آن انتخاب را جمع آوری کنید. ارزیابی داخلی انجام دهید ، ببینید سازمان شما در زمینه های مربوط به تصمیم شما در کجا موفق و یا شکست خورده است. همچنین ، از منابع خارجی ، از جمله مطالعات ، تحقیقات بازار ، و در برخی موارد ، ارزیابی از مشاوران پرداخت شده ، اطلاعات را جستجو کنید.

مراقب باشید: شما می توانید به راحتی در معرض اطلاعات زیادی قرار گیرید – حقایق و آماری که به نظر می رسد برای وضعیت شما قابل استفاده است ، فقط ممکن است روند کار را پیچیده کند.

گزینه های تصمیم را مشخص کنید

با اطلاعات مربوطه اکنون در دسترس شما ، راه حل های ممکن برای مشکل خود را شناسایی کنید. هنگام تلاش برای رسیدن به هدفی معمولاً بیش از یک گزینه وجود دارد که باید در نظر بگیرید – به عنوان مثال ، اگر شرکت شما سعی دارد در شبکه های اجتماعی تعامل بیشتری کسب کند ، گزینه های شما می تواند شامل تبلیغات اجتماعی با پرداخت ، تغییر در استراتژی ارگانیک شبکه های اجتماعی یا ترکیبی از این دو.

شواهد مورد نیاز تصمیم گیری را بسنجید

هنگامی که چندین گزینه را شناسایی کردید ، شواهد موافق یا مخالف گزینه های گفته شده را بسنجید. ببینید که شرکت ها در گذشته برای موفقیت در این زمینه ها چه کاری انجام داده اند و نگاهی دقیق به پیروزی ها و باخت های سازمان خود بیندازید. مشکلات احتمالی هر یک از گزینه های خود را شناسایی کنید و آنها را در برابر پاداش های احتمالی بسنجید.

از میان گزینه ها انتخاب کنید

در اینجا بخشی از فرایند تصمیم گیری است که می دانید در آن تصمیم می گیرید. امیدوارم که شما تصمیم گیری را باید مشخص کنید و روشن کنید ، تمام اطلاعات مربوطه را جمع آوری کرده و مسیرهای بالقوه را برای توسعه در نظر گرفته اید. شما کاملا آماده انتخاب هستید.

اقدام کنید

وقتی تصمیم خود را گرفتید ، طبق آن عمل کنید! برنامه ای تهیه کنید تا تصمیم خود را ملموس و قابل دستیابی کنید. یک طرح پروژه مربوط به تصمیم خود تهیه کنید و پس از اجرای برنامه تیم را در انجام وظایف خود شل کنید.

تصمیم خود را مرور کنید

پس از مدت زمان از پیش تعیین شده ای – که در مرحله اول فرآیند تصمیم گیری تعریف کردید – نگاهی صادقانه به تصمیم خود بیندازید. آیا مشکل را حل کردید؟ آیا شما به سوال پاسخ دادید؟ آیا به اهداف خود رسیدید؟

ابزارهای برای تصمیم گیری بهتر

بسته به تصمیم گیری ، ممکن است بخواهید با استفاده از درخت تصمیم ، شواهد را بسنجید. مثال زیر نشان می دهد که یک شرکت در تلاش است تا تعیین کند آیا آزمایش بازار را قبل از عرضه محصول انجام می دهد یا خیر. شعب مختلف احتمال موفقیت و برآورد پرداخت را ثبت می کنند تا شرکت ببیند کدام گزینه درآمد بیشتری خواهد داشت.

مراحل تصمیم گیری

ماتریس تصمیم گیری ابزار دیگری است که می تواند به شما در ارزیابی گزینه ها و تصمیم گیری بهتر کمک کند.

مشکلات تصمیم گیری

اطلاعات کافی نیست


اگر اطلاعات کافی نداشته باشید ، می تواند احساس کند بدون هیچ پایه و اساس تصمیم می گیرید.

کمی وقت بگذارید تا داده های لازم را برای اطلاع از تصمیم خود جمع آوری کنید ، حتی اگر زمان بندی بسیار فشرده باشد. در صورت لزوم ، با مشخص کردن مهمترین اطلاعات برای جمع آوری اطلاعات خود را در اولویت قرار دهید.

اطلاعات بسیار زیاد
مسئله مخالف ، اما مسئله ای که غالباً غافلگیرکننده دیده می شود: داشتن اطلاعات متناقض به قدری که دیدن “چوب درختان” غیرممکن است.

این اوضاع گاهی فلج تجزیه نامیده می شود و همچنین به عنوان تاکتیکی برای به تأخیر انداختن تصمیم گیری سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالی که افراد درگیر قبل از تصمیم گیری اطلاعات بیشتری را می خواهند.

این مشکل اغلب با جمع کردن همه برای تصمیم گیری در مورد مهم بودن اطلاعات و دلیل آن و تعیین یک جدول زمانی مشخص برای تصمیم گیری ، از جمله مرحله جمع آوری اطلاعات ، قابل حل است.

تصمیم گیری جمعی


تصمیم گیری توسط کمیته دشوار است. هر کس دیدگاه های خاص خود و ارزش های خاص خود را دارد. و گرچه مهم است که بدانید این دیدگاه ها چیست و چرا و چگونه مهم هستند ، اما مسئولیت تصمیم گیری برای یک شخص ضروری است. گاهی اوقات ، هر تصمیمی بهتر از هیچ یک است.

تضاد منافع

فرایندهای تصمیم گیری اغلب تحت فشار منافع شخصی بنیانگذار می شوند. این منافع منافع غالباً به طور آشکار بیان نمی شود ، اما ممکن است یک انسداد اساسی باشد. از آنجا که به طور آشکار بیان نشده اند ، شناسایی آنها به وضوح دشوار است و بنابراین به آنها پرداخته می شود ، اما گاهی اوقات می توان این کار را با کاوش آنها با شخصی خارج از روند ، اما در موقعیت مشابه انجام داد.

همچنین می تواند جنبه های منطقی / شهودی را با همه ذینفعان ، معمولاً با یک تسهیل کننده خارجی برای پشتیبانی از روند ، کشف کند.

وابستگی های عاطفی


مردم اغلب بسیار به وضعیت موجود وابسته هستند. تصمیمات احتمالاً شامل تغییر می شود ، که تصور بسیاری از افراد برای آن دشوار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد غلبه بر این ، به صفحات ما در مورد مدیریت تغییر مراجعه کنید ، اما همچنین به یاد داشته باشید که “تصمیم گیری در مورد عدم تصمیم گیری” نیز یک تصمیم است.
گاهی اوقات تصمیم گیری دشوار است زیرا شما فقط به یک روش یا روش دیگر اهمیت نمی دهید. در این حالت ، یک فرایند تصمیم گیری ساختاریافته اغلب می تواند با شناسایی جوانب مثبت و منفی اقدامات خاص ، که شاید قبلاً به آنها فکر نکرده باشید ، کمک کند.

با استفاده از یک فرایند تصمیم گیری ساختاریافته ، می توان بر بسیاری از این موضوعات غلبه کرد. این به:

تصمیمات پیچیده تر را به مراحل ساده تر کاهش دهید.
ببینید چگونه هر تصمیمی گرفته می شود. و
تصمیم گیری را برای رعایت ضرب الاجل برنامه ریزی کنید.
بسیاری از تکنیک های مختلف تصمیم گیری ایجاد شده است ، از قوانین ساده ساده ، تا رویه های بسیار پیچیده. روش مورد استفاده به ماهیت تصمیم گیری و پیچیدگی آن بستگی دارد.

منبع: یومث

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *